QGIS i sferyczny świat

Być może nie wierzycie w to, że świat jest płaski i nie chcecie go w ten sposób przedstawiać. W najnowszej wersji QGISa jest na to prosty sposób.

Poniższy wpis powstał na podstawie informacji znalezionych tutaj: http://www.statsmapsnpix.com/2019/09/globe-projections-and-insets-in-qgis.html

Tak wygląda efekt końcowy mojego ćwiczenia

1. Otwieram nowy projekt, pobieram wektorową mapę świata i zmieniam CRS (Kartograficzny układ odniesienia) na: The_World_From_Space

2. Ok, ale jak ustawić świat tak aby w jego centrum znajdowało się interesujące na miejsce? Wybieramy Settings -> Custom Projections klikamy na zielony krzyżyk i dodajemy własny układ odniesienia. Na dole ekranu na prawo od miejsca w którym powinienem wpisać parametry wykorzystałem opcję narzędzie ‘Copy parameters from existing CRS’ – wyszukałem The_World_From_Space i je odpowiednio zmieniłem (więcej na ten temat poniżej).

[Tu natknąłem się na pierwszy problem – stale pojawiał się błąd, że wpisywane przeze mnie wartości nie są zgodne z proj4, chwila googlowania i natrafiłem na ten wątek na niezawodnym forum gis.stackexchange… (https://gis.stackexchange.com/questions/238876/fixing-the-proj4-definition-of-generated-crs-is-not-valid-in-custom-crs-di ) – wykasowałem wszystkie wcześniej wygenerowane automatycznie (lub też nie) układy odniesienia]

3. Korzystając z googlemaps wybrałem odpowiednie współrzędne

4. Moje parametry wyglądały następująco: +proj=ortho +lat_0=51 +lon_0=18 +x_0=0 +y_0=0 +a=6370997 +b=6370997 +units=m +no_defs [zmieniłem wartości po +lat_0= oraz +lon_0=18 odpowiednio na 51 i 18]. Wprowadziłem nazwę WFA_POLSKA i zatwierdziłem ją.

5. Następnie w oknie głównym zmieniłem CRS na nowo przeze mnie utworzony WFA_POLSKA

6. Oto efekt. Niczym Kopernik ruszyliśmy ziemią 😉

7. Na tym nie koniec, postępując zgodnie z instrukcjami zawartymi wyżej wspomnianym źródle można trochę podrasować nasza mapę. Ze strony https://www.naturalearthdata.com/downloads/10m-physical-vectors/10m-graticules/ pobrałem siatkę kartograficzną 1 stopniową i 30 stopniową – z 1 stopniowej stworzyłem poligon, który stał się moim tłem (morzem) a 30-tki wykorzystałem dla lepszego efektu wizualnego.

8. Vector-> Lines to polygons

9. Trochę zabawy z opcjami wizualizacji warstw i tak wygląda efekt końcowy. Tu warto sobie zerknąć na to jak wykorzystać tą mapę w wydruku -> https://bit.ly/2kJlGFb

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s